دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 خرداد 1400 - 09:26

ایران تعلیق حق رأی خود را در سازمان ملل رد کرد 

وزیر امور خارجه کشورمان در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، تحریم‌های بانکی آمریکا را دلیل پرداخت نشدن سهم ایران به این سازمان دانست و تعلیق حق رأی ایران به‌واسطه پرداخت نکردن را رد کرد.
کد خبر : 586915
محمدجواد ظریف



به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، محمدجواد ظریف در نامه‌ای به آنتونیو گوترش تصریح کرد: همان‌طور که شما و درواقع همه دنیا به‌خوبی آگاه هستید، مردم ایران زیر بی‌سابقه‌ترین جنگ اقتصادی (درواقع تروریسم اقتصادی) پیرو تصمیم دولت ترامپ برای خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام (که به‌صورت بی‌شرمانه‌ای تا امروز به‌وسیله جانشین او به‌عنوان اهرم چانه‌زنی ادامه یافته است) قرار دارند.


وی در این نامه اقدام سازمان ملل متحد در مجازات مردم ایران به‌واسطه سلب حق رأی آن‌ها در این سازمان را غیرمنطقی و نادرست خواند و افزود: مردم ایران به اجبار یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد از انتقال پول و منابع خود برای خرید حتی دارو و غذا (چه برسد به پرداخت بدهی‌های معوق سازمان ملل متحد) منع شده‌اند و متأسفانه دبیرخانه سازمان ملل متحد در سه سال گذشته درقبال این جنایت علیه بشریت بی‌اعتنا بوده است.


وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: اقدامات غیر قانونی آمریکا در جنگ و تروریسم اقتصادی به ظرفیت ایران برای انتقال سهم مالی خود به سازمان ملل متحد و تعداد دیگری از سازمان‌های بین‌المللی آسیب رسانده است و انتقال ندادن حق عضویت، نتیجه مستقیم محدودیت شدید روابط بانکی ایران با دنیای خارج و مسدود کردن منابع نقدی چند میلیارد دلاری ملت ایران در کره‌جنوبی، ژاپن، عراق و دیگر بانک‌ها بوده است.


ظریف از اینکه یک عضو مؤسس سازمان ملل متحد به‌دلیل وجود شرایطی کاملاً خارج از کنترل خود، که ناشی از اقدامات غیرقانونی و یک‌جانبه دولتی دیگر بوده، از حق رأی خود محروم شده است، ابراز تأسف کرد.


وزیر امور خارجه عنوان کرد: منشور ملل متحد این اختیار را به مجمع عمومی می‌دهد تصمیم بگیرد پرداخت نشدن (سهم مالی) ناشی از شرایط خارج از کنترل عضو بوده است و در این صورت آن کشور همچنان امکان رأی دادن خواهد داشت. بر این مبنا، جمهوری اسلامی ایران اطلاعیه تعلیق حق رأی خود را رد می‌کند.



ظریف افزود: جمهوری اسلامی ایران کاملاً به انجام تعهدات مالی خود درقبال سازمان ملل متحد متعهد است و به محض اینکه شرایط تحمیلی، یعنی اقدامات قهرآمیز غیرقانونی و یک‌جانبه آمریکا برداشته شود، به تمامی تلاش‌های خود در راستای تسویه سهم مالی معوق خود نسبت به سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی ادامه خواهد داد.


انتهای پیام/۴۰۳۳/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته